277100287_10159027957134191_2659397944057092774_n

ÅRSMØTE nr 111 – 2021

Nytt æresmedlem.
Per Magnus Bore er nytt æresmedlem i Fotballklubben Vidar
Det var med stor glede at Per Magnus Bore ble utnevnt til nytt æresmedlem under Årsmøtet i FK Vidar 9. mars 2022. Per Magnus har vært en del av klubben vår i mer enn 50 år. Etter å ha vært aktiv spiller i klubben, har Per Magnus holdt oppe tempoet ved å være trener, lagleder, dugnadspådriver og pengesamler.
Vi kan trygt si Per Magnus er en unik person. Han har stått på for klubben gjennom hele livet og gir fortsatt alt. Vi er meget takknemlig for å ha han i våre rekker.
Odd Søndenås pokal
Under årsmøtet ble Odd Søndenås pokal delt ut til to gode kandidater og ambassadører for Vidar. Årets mottakere er Sanne Surdal og Nikolai Kolnes. Begge tilhører har gått gradene fra barne- og ungdomsavdelingen til A-lagene våre.
Denne utmerkelsen tildeles medlemmer som har tjent klubben fra minialder til fullført junioralder og som gjennom alle år vist en oppførsel og holdning som vi alle verdsetter meget høyt. Vi nevner følgende kriterier:
• Vanlig god folkeskikk, Presist fremmøte til trening og kamp, treningsiver og gode holdninger
• Fair play og godt kameratskap
Både Sanne og Nikolai har gått gradene fra barne- og ungdomsavdelingen til A-lagene våre.
Sanne Surdal
Sanne tilhører klubbens J2004 årgang som har gitt oss mye glede over flere år. Sammen med gode lagvenninner har Sanne vunnet bronsemedalje to ganger i Dana cup. Hun har vært en bærebjelke i laget som har holdt sammen i så mange år. Nå er Sanne en del av Vidars A-lag kvinner som rykket opp til 2.divisjon.
Nikolai Kolnes
Nikolai tilhører klubbens G2003 årgang og har klart kunststykket i å bli kretsmester tre år på rad. Her har Nikolai stått som den solide bautaen i forsvaret både på og utenfor banen. Vi er glade for at han nå er å se på klubbens A-lag herrer.
Vi er veldig takknemlige for å ha både Sanne og Nikolai hos oss og vi gleder oss til å følge utviklingen deres videre.
Vidars merke
Vidars merke i SØLV og GULL tildeles senior medlemmer i henhold til disse kriteriene:
SØLV: Etter innstilling fra styret tildeler årsmøte dette til spillere som har 4 sammenhengende år eller
200 kamper på A-laget. Videre kan spillere, ledere, trenere og medlemmer som styret mener har
deltatt aktivt i klubben i 8 år, få denne utmerkelsen. Medlemmer som tar styreverv i en periode (2år)
skal ha merke i sølv
Styremedlemmer:
‒ Eivind Austbø
‒ Lone Surdal
‒ Sturle Haaland
‒ Stian Strømø
‒ Kristin Rudjord
Trenere og ledere:
‒ Stig Føyn
‒ Thomas Granhøy Kivle
Spillere:
‒ Tina Skår Eliassen
‒ Celine Surdal
‒ Hanna Dyrstad
‒ Tine Refsland
‒ Tilde Risholt
Kjempekjenn
Vidargutten 2021:
Æresmedlemmene i klubben tildeler denne høyt verdsatte statuetten til et medlem, som over lang
tid har tjent og representert klubben med ære.
«Vidargutten 2021» er: Elisabeth & Pål Drechsler
Årets lag:
Årets lag 2021 tildeles A-lag kvinner for opprykk og kretsmesterskap i serien
Årsrapport A-lag for sesongen 2021
Sesongen kom endelig i gang etter at vår og sommer hadde vært preget av Covid 19 restriksjoner. Bjørnar Holmvik og hans team
var både tålmodige og kreative i hvordan treningene skulle gjennomføres. Det samme kan sies om spillerne som har stått på i
trening over lang tid uten å ha noe tidsperspektiv når ting skulle endres eller normaliseres.
Det ble bestemt at vi skulle spille halv serie dvs. vi møte alle de andre lagene i puljen en gang. Marginene ville derfor være enda
mindre enn normalt. Skader karantener og flaks/uflaks ville være avgjørende.
Vi åpnet med cupkamp mot Egersund. Et lag som spiller i Postnord ligaen. En divisjon over vårt nivå. Etter en overbevisende
forestilling så dro vi i land en 2-1 seier. Vi var da klar for 2.runde og Start ble motstander på Lassa. Vi bet godt ifra oss, men måtte
til slutt se at Obosliga laget Start vant kampen med 2-0.
Viking II på Sr Bank Arena var første motstander i serien. Viking stilte et uhyre sterkt lag og vi ble til tider utspilt. Det endte med 4-
0 seier til Viking II.
I resten av den amputerte sesongen så gikk det litt opp og ned. Vi endte midt på tabellen. Vi slo de lagene som kom øverst på
tabellen, men tapte for de lagene som rykket ned. Konklusjonen og evalueringen var at vi hadde et bra potensiale i laget, men var
ikke stabile nok. Troppen var også rammet av en del skader som satte sitt preg på prestasjonen.
Det at vi hadde en del skader underveis åpnet opp for en del unge debutanter fra egne rekker. 16 åringen Lukas Emanuelsen
spilte flere kamper, det samme gjorde Jakob Hansen og Håvard Vindenes. Kevin Pereira, Oliver Haaland, Simon Amdal, Bård
Brandeggen Nikolai Kolnes og Philip Buch fikk også prøvd seg og kjent på voksenfotballen. Jeg tror vi står foran en spennende
sesong i 2022

Årsrapport FK Vidar A-lag damer 3. div 2021
I desember 2020 ble det klart at A-lag kvinner skulle få et nytt trenerteam som skulle styre skuta sesongen
2021. Sindre Norgren og Camilla Lind, begge med over 200 seniorkamper i Vidar, gjorde comeback i klubben,
og kom inn som trenere. I tillegg gjorde Marie Fjetland comeback som lagleder, og Kristian Eftestøl kom inn som
keepertrener. Fra trenerteamet i 2020 fortsatte både Christer Refsland og Axel Kjøsen, og Rune Surdal fra J17.
Tidlig ble det satt i gang arbeid på å hente tilbake erfarne spillere som hadde vært i Vidar tidligere, og som
kunne være med å heve nivået og intensiteten på både trening og kamp. Blant annet gjorde søstrene Vikeså,
May Liss og Ann Karin comeback, Marie Landa, Ane Fuglesten, Malin Thrane Måland og Olene Krag Askeland.
Dette sammen med noen nysigneringer fra andre klubber, og den stammen som allerede var i laget, viste seg å
være en vinneroppskrift.
Før sesongstart hadde vi ambisjoner om å kjempe om topp 3, og fokusere på å ha det kjekt og sosialt. Og det
hadde vi så absolutt. Laget besto av en gjeng i ulike aldre, alt fra 16-30 år gamle. Noen på videregående, noen
på universitetet og noen i jobb. Det krevde at vi jobbet for å bli en sammensveiset gjeng. Litt ut i sesongen
forsto vi at det var en mulighet for at vi kunne vinne serien. Det krevde at vi tok en vurdering på hva vi skulle
gjøre om dette ble tilfellet, og om det var mulighet for opprykk. Vi bestemte oss for å se det litt an, og se
utviklingen i sesongen.
Etter 6 kamper ble lå vi på førsteplass, og de største konkurrentene våre til seriegull så ut til å bli Djerv 1919,
Randaberg, Klepp 3 og Hinna. Etter 8 kamper lå vi fortsatt på førsteplass, med Klepp 2, Hinna, Viking 2 og Djerv
1919 hakk i hel med 3 seriekamper igjen som vi var nødt til å vinne.
Vi møtte Klepp 2 til seriefinale, der vinneren av kampen sto igjen som vinner av serien. For oss holdt heldigvis
også uavgjort som resultat på grunn av målforskjellen. Resultatet i denne kampen ble 2-2, og vi var med det
vinner av 3.div kvinner!

Som vinner av 3.divisjon fulgte det også med en mulighet for opprykk til 2.divisjon. Vi skulle møte Førde og Os
Nore/Neset, der 2 av 3 rykket opp, så sjansene var store for at ett av lagene var oss. Det var på forhånd derfor
nødvendig å snakke med spillergruppen og høre hvilke tanker de hadde om mulig opprykk og spill i 2.divisjon.
Dette var det blandede tanker rundt i begynnelsen, men som de fleste etterhvert så seg både nysgjerrige og
villige til å være med på. Det var i utgangspunktet ikke noen, verken i trenerteamet eller spillergruppen, som
hadde sett for seg dette scenarioet i begynnelsen av sesongen.
Første kvalikkamp var hjemme på Lassa mot Førde. Med tanke på at vi bare skulle spille 2 kamper, og at 2 av 3
rykket opp, var sjansene store allerede etter denne kampen. Resultatet ble 4-1, og vi lå med dette i en god
posisjon før vi skulle ta turen opp til Os og spille mot Os Nore/Neset.
Bussturen opp var fullt med godt humør blant jentene, sang og musikk, og god stemning. Alvoret sank raskt
men sikkert inn i det vi ankom Os, og det var klart for avspark. Vi visste at både seier og uavgjort avgjorde
opprykket der og da, før Os Nore/Neset og Førde hadde spilt mot hverandre. Kampen endte 1-1, og opprykket
til 2.divisjon var et faktum!! Vi gjorde det ingen av oss hadde verken tenkt på eller sett for seg i begynnelsen av
sesongen.
Sesongen var derimot ikke helt ferdig før vi hadde gjort jobben vår ferdig i obos-cupen, som vi hadde
nedprioritert litt i disse tider selv om vi skulle møte Viking borte i semifinalen. Denne kampen var det fokus på
at alle skulle få mye spilletid, og at omtrent hele laget skulle byttes i pausen. Heller ikke her var det forventet at
kampen skulle ende 2-2, og at vi skulle score mål i golden goal, for å så gå videre til finalen. Men det gjorde vi
altså, og det ble klart at vi skulle møte Havdur etter at de slo ut 2.divisjonslaget Lura. Kort fortalt: Også denne
kampen vant vi, der resultatet til slutt ble 3-1, og vi sto igjen som vinnere av oboscupen!
Kort oppsummert: Vinnere av 3.divisjon og kretsmestere, opprykk til 2.divisjon, og vinnere av oboscupen!
For en historisk sesong av Vidar sitt A-lag kvinner!
Årsrapport ungdomsavdeling 2021 (1)
Normalt sett er bekymringene i januar måned i fotballsammenheng knyttet til om været spiller på lag. Det gjorde
det til en viss grad. Men der hvor hverdagen etter coronavirusets begrensinger skulle starte gikk det i stedet i
motsatt retning. Etter en høst med lave smittetall så vi for oss at vi skulle være ferdige og hverdagen kunne starte. I
stedet eksploderte smitten og strenge tiltak ble innført. Treninger med kontakt med forbudt igjen.
På dette tidspunkt var nok dette en nødvendig innføring fra myndighetene. Men den lengden de setter på
tiltakene og ikke minst den rekkefølgen de bruker på åpning har vært både vanskelig å forstå og akseptere. Det var
nesten ikke til å tro at også vårsesongen 2021 måtte utgå. Tidlig april ble det åpnet for kamper, men kun i egen
kommune. Man kunne reise til Randaberg Arena og spille kamp mot Finnøy IL, men ikke Randaberg IL.
Tidlig juni fikk vi igjen spille kamper fritt. Men allerede da visste vi at også i år måtte ungdommen gjennomføre
sommeren uten Dana cup som igjen var blitt avlyst. Et stort plaster på såret var det da Equinor tildelte oss hundre
tusen kroner til vårt arbeid for unge trenere i klubben.
Heldigvis er det alltid lys i tunellen. Høstsesongen fikk starte uten de store hindringer. Et høydepunkt for hele
klubben i 2021 må være gjennomføringen av Jadarhus miniturnering. Arrangørene er foreldre fra vår egen
barneavdeling. Selve turneringen startet lørdags morgen. Strenge smittetiltak var gjeldende med kohort inndeling.
Sperrebånd og håndsprit preget Lassa denne formiddagen. Regjeringen hadde bestemt at Norge skulle gjenåpnes
for fullt denne lørdagen. Men ikke før klokken 16:00. Det var stort at NRK valgte å sende direkte fra Lassa denne
dagen på slaget 16:00. Å se barn i alle klubbfarger stå klar bak sperringene og løpe dem over ende på slaget 16 på
direkte sendt TV var en stor opplevelse.
På søndagen gikk turneringen slik vi kjenner den. Men også denne dagen ble markert. Sparebanken Vest hadde
støttet oss i arbeidet med nytt kunstgress på den gamle minibanen. Den ble åpnet av æresmedlem Brede
Hangeland til stor jubel.
Det er likevel selve arrangementet og innsatsen fra de frivillige som vil bli husket best fra denne helgen.
Imponerende arbeid!
Også den eldste kunstgressbanen ble skiftet ut i 2021. Dette gir klubben gode muligheter for å drive god
fotballaktivitet for barn og ungdom i alle aldre. Det vises både i trivsel og i resultater. Junior gutter 19 ble
kretsmestere for andre år på rad. A-lag kvinner med flere av våre egne ungdommer på laget rykket opp og ble
kretsmestere. Gutter 14 måtte bli Gutter 15 før de fikk avgjøre sin kretsmesterskapsfinale. Det ble dessverre en ny
nedstenging på tampen av året. Men i januar 2022 gikk den forsinkede KM finalen og vi endte derfor på tre
kretsmesterskap i 2021.
Våre fantastiske trenere, ledere og barn og ungdom har igjen gjort det aller beste ut av situasjonen. Sammen med
de alle gleder vi oss til en forhåpentligvis helt normal 2022 sesong med gode Vidar resultater.
Hovedstyre:
Styreleder: Stein Haben Gjenvalg 1 år
Styremedlem: Silje Fosse Dybvig Ikke på valg
Styremedlem: Elisabeth Mæhle Drechsler Gjenvalg 2 år
Styremedlem: Eivind Austbø Gjenvalg 2 år
Styremedlem: Kristin Rudjord Gjenvalg 2 år
Styremedlem: Lone Surdal Gjenvalg 2 år
Styremedlem Stian Strømø Gjenvalg 2 år
Styremedlem Sturle Haaland Gjenvalg 2 år

Årets første hjemmekamp i Norsk Tipping-Ligaen

233921688_10158661262814191_1011741359354301556_n

Tine fotballskole og Stoke Fotballskole! Uke 26, 32 og 33